14 października 2024
Kiedy opony zimowe

Kiedy opony zimowe

Kiedy opony zimowe. Posiadanie samochodu jest związane z tym, że pewną wiedzę z zakresu motoryzacji musimy posiadać, chociażby po to, aby móc podejmować decyzje prawidłowe, związane z eksploatacją oraz użytkowaniem pojazdu. Temat ten dotyczy również nieco bagatelizowanej sprawy, czyli ogumienia. Większość kierowców na ogumieniu stara się maksymalnie oszczędzać, co nie jest rozsądne, zwarzywszy, że opony to jedyny element, który trzyma nas na drodze i ma realny wpływ na przykład na długość hamowania. Mówiąc o oszczędności, mówimy tutaj nie o tym, że kupuje tańsze opony z Chin, tylko że na przykład opon zimowych nie używa w ogóle. Porozmawiajmy sobie w kontekście opon zimowych o tym, kiedy trzeba je mieć obowiązkowo, kiedy można się bez nich obejść, oraz ogólnie o ogumieniu samochodowym.

Czym różni się opona letnia, zimowa oraz wielosezonowa?

Na samym początku musimy porozmawiać sobie o tym, czym w ogóle różnią się opony letnia, zimowa oraz wielosezonowa. Pierwsza różnica to mieszanka gumy, jaka jest wykorzystywana do wykonania opon. Opony zimowe są wykonywane z mieszanek bardziej miękkich, dzięki czemu zachowują większą elastyczność w niskich temperaturach. Taka opona dość dobrze poradzi sobie również latem, ale jej zużycie będzie sporo większe, większe będą opory toczenia, a na mokrej nawierzchni również trzeba uważać. Ogólnie rzecz ujmując, jazd na ogumieniu zimowym latem jest możliwa, choć oczywiście nie jest zalecana i z punktu widzenia ekonomicznego nie jest opłacalna.

Opona letnia jak możemy się domyślić, jest wykonana z twardej mieszanki, która w niskich temperaturach jest bardzo twarda, co powoduje, że auto może się ślizgać. Latem mieszanka ta ma jednak optymalne właściwości, więc zapewnia optymalne parametry pracy oraz niskie zużyciem opony. Na oponach letnich lepiej nie jeździć zimą. Nawet jak nie będzie śniegu oraz ujemnych temperatur, możemy spodziewać się słabych parametrów jezdnych. Zawsze może nam pomóc mechanika samochodowa.

Opony wielosezonowe. Zachwalane przez wielu opony, które mają za zadanie zmniejszyć koszty opon, ich wymiany oraz sprawić, że niezależnie od warunków zawsze będziemy mieli dobre parametry. Efekt jest taki, że opona całoroczna jest lepsza niż opona zimowa latem i sporo lepsza niż opona letnia zimą, ale zimą zawsze będzie gorsza, niż opona zimowa, a latem gorsza niż opona letnia. Co do mieszanki to jest to mieszanka pośrednia pomiędzy oponą letnią a zimową. Zużycie tej opony w zimie będzie na podobnym poziomie jak opony zimowej, ale latem większe niż opony letniej, co zadaje kłam powszechnej opinii, że opony zimowe zużywają się tak samo, jak dwa komplety opon (zimowe i letnie).

Druga sprawa to bieżnik. Opona zimowa ma zupełnie inny bieżnik niż opona letnia, co sprawa, że opona zimowa daje sobie świetnie radę w śniegu i błocie pośniegowym, natomiast latem jest bardziej podatna na zjawisko aquaplaningu. Opona letnia z drugiej strony, zdecydowanie lepiej znosi warunki mokre, natomiast zimą jej bieżnik niezmiernie szybko się zapycha i w zasadzie takie ogumienie jest nieskuteczne. Opona całoroczna jest oczywiście kompromisem, więc nigdy nie będzie dorównywała letnim oponom na mokrym i zimowym w śniegu. Wymiany opon najlepiej dokonać w serwisie samochodowym w Szczecinie.

Kiedy zakładać zimowe opony?

Opony zimowe nie zawsze muszą być stosowane. Wtedy kiedy mieszkamy w dużym mieście, zimą nie robimy tras za miasto, lub mieszkamy na równinach, na których śnieg pada dość rzadko, możemy pozwolić sobie na jazdę na oponach całorocznych. Inaczej ma się sprawa, jeśli chcemy jeździć w długie trasy, mieszkamy na terenie z przewyższeniami lub po prostu w terenie górskim, lub podgórskim. Choć prawo tego nie wymusza, dobrze mieć mieszkając tam zimowe opony. Opona całoroczna dość dobrze sprawi się na śniegu, ale na płaskim terenie. Wystarczy nawet krótka, ale nieco bardziej stroma górka, aby zatrzymać nas na trasie. Oczywiście kwestią, której nie powinniśmy pomijać i nie pominiemy, jest oczywiście temat bezpieczeństwa. Droga hamowania na oponach całorocznych jest sporo dłuższa niż na zimowych. Oczywiście lepsza niż hamowanie zimą na oponach letnich, ale nie ma co tutaj ukrywać, że choć prawo i tego nie zabrania, to jazda na oponach letnich w zimie to naprawdę niezbyt dobry pomysł.

Wyjazdy za granicę

Opony zimowe często są potrzebne również, wtedy kiedy planujemy wyjechać za granicę w zimie. Jest wiele krajów, w których mamy obowiązek jazdy zimą zimowych oponach i nie ma od tego wyjątku. Kiedy myślimy o takich krajach, to myślimy o Słowenii, Austrii, czy północnych Włoszech, czyli o rejonach Alpejskich. Prawda jest jednak zupełnie inna. Takich krajów mamy więcej i mamy je bliżej. Aby się o tym przekonać, wystarczy w zimie pojechać na oponach całorocznych lub letnich do Republiki Czeskiej. Taka wyprawa zakończy się dla nas srogim mandatem oraz kosztownym holowaniem, do najbliższego miejsca wymiany opon, jeśli chcemy kontynuować podróż, lub do granicy, jeśli nie chcemy kontynuować podróży. Sprawa opon zimowych dzieli kierowców, ale należy podkreślić, że zawsze w zimie nawet słabe opony zimowe (od słabego producenta) będą lepsze, niż całoroczne lub letnie.

READYauto serwis samochodowy
Zielonogórska 33
71-084 Szczecin
721 956 919
www.readyauto.pl