Kiedy przyda nam się pomoc autolawety?

Kiedy przyda nam się pomoc autolawety? Istnieje wiele powodów, dla których możemy potrzebować pomocy z transportem naszego auta. Przebita opona, problemy natury technicznej, brak paliwa lub nawet zwykła stłuczka. Również przetransportowanie niezarejestrowanego pojazdu — czyli takiego, który nie jest dopuszczony do ruchu drogowego — na dłuższe odległości jest trudnym zadaniem, jeśli nie wykorzystamy właściwego sprzętu.

W przeciwieństwie do tradycyjnej lawety, czyli przyczepy mocowanej do tyłu zwykłego auta, autolaweta jest specjalistycznym pojazdem. Jest ona dostosowana do transportowania różnego rodzaju samochodów i innych pojazdów. Na rynku dostępne są zarówno modele, które mogą jednocześnie transportować wyłącznie jedno auto, jak i większe maszyny, które zdołają pomieścić nawet kilka samochodów. Z tego powodu zakup autolawety niekoniecznie jest najlepszym pomysłem. Znacznie wygodniejszym rozwiązaniem jest leasing tego pojazdu, gdy jest on nam potrzebny.

Jaki model autolawety najbardziej nam się przyda?

Gdy rozglądamy się za atrakcyjną autolawetą, jej wygląd jest kwestią drugorzędną. Jako pojazd specjalistyczny, najważniejsze jest to, czy efektywnie wywiązuje się ze swoich obowiązków i jako pomoc drogowa w Warszawie pomoże nam w problemie, który nas spotkał. Powinna przede wszystkim cechować się wysoką ładownością oraz niską awaryjnością. Oczywiście dobrze by było, gdybyśmy wszystko to uzyskali w atrakcyjnej cenie. Duże znaczenie ma także stabilność platformy załadunkowej. To między innymi od niej zależy, jaki ciężar możemy bezpiecznie transportować przy użyciu danej autolawety. Jeśli szukamy pojazdu do długich tras, warto zainwestować w model z kabiną sypialną oraz ogrzewaniem postojowym. Jednakże ładowność powinna pozostać priorytetem. Obecnie możemy liczyć na maksymalną ładowność sięgającą 1385 kg w przypadku samochodów do 3,5 t. Jeśli potrzebujemy przetransportować większy ładunek, konieczne będą dodatkowe przyczepki. Jeśli chodzi o platformę na naszej autolawecie, powinna być wykonana z paneli aluminiowych. Jej długość zazwyczaj oscyluje w granicach 5 m i zależy to od podwozia pojazdu. Koniecznym elementem są także poduszki zawieszenia tylnego, których kompresor powinien być umieszczony w kabinie kierowcy. Ciekawym rozwiązaniem są platformy hydrauliczne, które zazwyczaj były wykorzystywane przy autolawetach o DMC powyżej 3,5 t.

O czym należy pamiętać, zanim zamocujemy pojazd na autolawecie?

Niezależnie od tego, czy używamy lawety, czy też autolawety, obowiązują nas pewne ograniczenia prawne. Jeśli posiadamy prawo jazdy kategorii B to możemy prowadzić pojazdy, których całkowita masa nie przekracza 3,5 tony. W przypadku większych ładunków będziemy musieli być posiadaczami prawa jazdy kategorii C. Z tego powodu konieczne jest sprawdzenie wagi naszej autolawety oraz samochodu, który zamierzamy na nią załadować. Oprócz tego znacznie ma waga osób, którego będą podróżowały wewnątrz kokpitu autolawety. Pojazdy o DMC (dopuszczalnej masie całkowitej) do 3,5 tony są o wiele częściej kontrolowane podczas przekraczanie granicy. Przekroczenie dopuszczalnej wagi może skutkować wystawieniem mandatów karnych lub zatrzymaniem dowodu rejestracyjnego. W zależności od kraju, w którym przejdziemy kontrolę, możemy otrzymać bardzo wysokie mandat sięgający nawet kilku tysięcy złotych. Szczególnie jeśli zamierzamy użyć autolawety do sprowadzenia samochodu z zagranicy, musimy zadbać o wszelkie kwestie formalne.

Jak poprawnie zamocować samochód na autolawecie?

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na równomierne rozłożenie ciężaru na autolawecie. Wprowadzać pojazd holowany należy powoli, aby zagwarantować jego stabilną pozycję. Dzięki temu unikniemy przechylania się lub nawet całkowitego zsunięcia z autolawety. Nie dojdzie także do zderzenia auta z częścią kokpitu. Najlepiej, abyśmy najeżdżali przodem. Tylko w ten sposób najcięższa oś pojazdu znajdzie się na środku przestrzeni ładunkowej. Wszystkie cztery koła należy zaczepić przy użyciu specjalnych pasów. Nie wolno zapomnieć o zamknięciu klamer i przywiązaniu brzegów pasa. Nie chcemy przecież, aby powiewały one na wietrze podczas jazdy. Proces załadunku należy przeprowadzać w sposób bezpieczny. Włączamy światła awaryjne, a kierowca powinien nosić na sobie kamizelkę odblaskową. Przed rozpoczęciem ładowania pojazdu, uruchamiamy sygnalizator świetlny w naszej autolawecie.

Czy leasing autolawety jest dobrym pomysłem?

Wszystko zależy od tego, jaką ofertę leasingową wybierzemy. Firmy specjalizujące się w tych usługach zazwyczaj przedstawiają swoje oferty w sposób przejrzysty i czytelny. Podczas ich przeglądania należy zwrócić uwagę na kilka szczególnie istotnych parametrów. Pierwszym z nich jest koszt całkowity leasingu. Warto sprawdzić, czy do jego sumy jest wliczony ewentualny wykup pojazdu. Niektóre firmy również nie uwzględniają opłaty manipulacyjnej, gdy podają koszt całkowity w swojej ofercie. Firmy leasingowe często współpracują z ubezpieczycielami i oferują atrakcyjne pakiety pozwalające ograniczyć koszt ubezpieczenia przedmiotu leasingu. Oprócz tego ważna jest ilość rat dla poszczególnych okresów leasingu oraz kwestia ewentualnej kontynuacji ubezpieczenia. Wszystko zależy od tego, na jak długo potrzebujemy autolawety.