Marketing na Instagramie jest jednym z najważniejszych zagadnień związanych z promocją własnej działalności gospodarczej lub marki. Dzięki byciu aktywnym w mediach społecznościowych można szybko osiągnąć duży sukces. Fakt, że bycie popularnym jest ściśle uzależnione od liczby osób, które śledzą nasze poczynania, wydaje się oczywisty. Niestety, mniej wyraziste jest to, w jaki sposób zdobyć obserwatorów na Instagramie. Pozyskiwanie followersów wcale nie należy do prostych zadań. Często wymaga to wdrożenia w życie licznych technik marketingowych umożliwiających zwiększenie zasięgów profilu oraz śledzących go ludzi. Instagram coraz częściej znajduje zastosowanie w celach biznesowych. Konsumenci chętnie przeglądają nowości pojawiające się w newsfeedzie. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców, którym zależy, aby szybko przemknąć do świadomości społeczeństwa. Każdego roku przybywa marek, które swój marketingowy sukces zawdzięczają w dużej mierze prowadzeniu profilu na Instagramie.

 

Czy regularne publikowanie zdjęć wystarczy?

 

Marketing na Instagramie to coś więcej niż regularne udostępnianie materiałów w tym serwisie społecznościowym. Aby zrozumieć istotę tego portalu, należy wyjaśnić, czym dokładne on jest. Otóż Instagram to aplikacja przeznaczona do użytkowania za pomocą urządzeń mobilnych (smatfonów i tabletów). Swobodnie mogą korzystać z niej użytkownicy systemów iOS, Android oraz Windows. Istnieją praktyki pozwalające na obsługę aplikacji za pomocą komputerów stacjonarnych lub laptopów, jednak nie są one zgodne z założeniami jej twórców. Instagram umożliwia łatwy przesył publikowanych na nim treści na inne profile w portalach tego typu. Wiele osób docenia tę opcję.

 

Zdobywanie nowych followersów na Instagramie polega głównie na tym, aby wyróżniać się na tle innych profili. W tym celu warto spróbować wyjść poza utarte granice zwykłych interakcji. Aby inni chcieli śledzić dane konto, musi ono być ciekawe i inspirujące, a jego właściciel powinien wykazywać się umiejętnością nawiązywania dialogu ze swoimi fanami. W praktyce warto odpowiadać na komentarze użytkowników oraz samemu udzielać się na ich kontach. Publikowane wypowiedzi powinny być prawdziwe i realnie poruszać temat posta. Słowem – nie wystarczy nieustannie nadużywać wszelkich emotikon. Marketing na Instagramie zakłada także, że dobrze jest obserwować innych, interesujących użytkowników. W taki sposób pozwalamy innym na poznanie własnego gustu, co jest ważnym elementem podczas zdobywania grupy odbiorców.

 

Nowi followersi a organizacja konkursów

 

Rozszerzanie grona odbiorów może okazać się znacznie prostsze, jeśli jego właściciel zdecyduje się na zorganizowanie konkursów. Użytkownicy aplikacji Instagram doceniają podobne gesty i chętnie angażują się w podobne przedsięwzięcia. Warto także wiedzieć, że skuteczny marketing na Instagramie to taki, za pomocą którego przedsiębiorca promuje swoje produkty lub usługi. Jeśli zatem właściciel konta użyje ich w formie konkursowych nagród, to mimowolnie zaczyna przenikać do świadomości innych. Pamiętajmy, że każda osoba biorąca udział w konkursie będzie zobowiązana do udostępniania konta organizatora w swojej relacji lub newsfeedzie, a większość wygranych ma w zwyczaju dzielenie się swoimi zdobyczami z innymi, co zapewnia większy rozgłos.

 

Hasztagi jako klucz do sukcesu

 

Nowi followersi pojawią się, jeśli właściciel profilu będzie regularnie dodawał ciekawe treści, angażował się w dyskusje z komentującymi, udzielał się na innych kontach, a także przykładał dużą wagę do używanych przez siebie hasztagów, które umożliwiają znaczne zwiększenie zasięgu udostępnianych zdjęć. Najlepszym rozwiązanie jest korzystanie z tagów cieszących się największą popularnością. Nie można jednak zapominać o tym, że hasztagi muszą opisywać zamieszczone zdjęcie. Oznacza to, że fotografię iPada można oznaczyć przy pomocy #apple lub #tablet, natomiast nie powinno się w tym celu korzystać ze słów takich jak #girl czy #dinner. Działania osób niestosujących się do tego zalecenia mogą zostać ograniczone, a nawet zupełnie zablokowane przez aplikację. To jednak niejedyny powód, dla którego warto korzystać z hasztagów w prawidłowy sposób. „Sztuczne” podłączanie się do określonych haseł jest negatywnie postrzegane przez społeczność Instagrama, a jego efekt jest odwrotny do pożądanego. Marketing na Instagramie nie może być nachalny. Najlepiej jest, gdy promocja własnej działalności jest możliwie naturalna i subtelna. Obserwatorzy powinny myśleć, że właściciel konta wspomina o swoich produktach „przy okazji” udostępniania interesujących materiałów, a nie że są one priorytetem. Jak jest w rzeczywistości wiedzą wszyscy, ale dobra reklama jest swoistym rodzajem iluzji. Warto o tym pamiętać podczas tworzenia kampanii promocyjnej.

 

Najważniejsze jest zatem to, aby dbać o grono obserwatorów, umożliwić im wejście ze sobą w dialog i stworzyć przyjazną atmosferę. Instagram ma o wiele większy potencjał od Facebooka, ponieważ jest on znacznie mniej oficjalny.